Sjukdomar och annat

Marknadsföring

Termen marknadsföring känns ofta skrämmande och ekonomisk för hundälskande kennelägare. Många kennlar drivs ju utifrån det stora intresset för sin ras av entusiaster, och dessa kan ofta rygga tillbaka inför de mer krassa ekonomiska sidorna av verksamheten. Sådant som bokföring och marknadsföring kan lätt skjutas upp för att man är mest intresserad av sina hundar och att de mår bra.

Marknadsföring behöver inte vara något krångligt. Det handlar egentligen om att nå ut med sin verksamhet, att tala om att den finns. För de riktiga entusiasterna kommer marknadsföringen helt naturligt utan att de behöver tänka på den. Du har förmodligen redan innan du startat din kennel skaffat dig breda och djupa kunskaper om din ras.  Du har byggt upp ett kontaktnät eller kunskap om de främsta hundmänniskorna inom din ras. Detta är en del av marknadsföringen. Att du deltar i de utställningar och tävlingar som anordnas för din ras är också marknadsföring. Dessa aktiviteter är ju sådant som kommer naturligt i din strävan att få fram de bästa linjerna för rasen på din kennel. Att visa upp dina hundar på mässor och utställningar, och se att de vinner priser, är reklam för din verksamhet som kennelägare, samtidigt som det är en del av det roliga. Genom idogt och noggrant avels- och utställningsarbete kommer din kennel marknadsföras genom att de personer i Sverige eller Europa som är intresserade av din ras kommer att uppmärksamma just din kennel och dina linjer.

Just genom att kennlar ofta drivs av eldsjälar som brinner för sina raser kommer marknadsföringen lätt och naturligt. Men det finns några fler tips än att visa upp sig på rätt utställningar. Självklart skall du ansluta din kennel till Svenska Kennelklubben, och du ska utnyttja deras kurser och annan hjälp som de erbjuder. Du deltar aktivt vid arrangemang som rör din ras, detta kan innebära mycket resande och tävlande.

Har din ras en egen tidning kan du annonsera eller skriva i den, men den bästa marknadsföringen är att sköta kenneln på ett bra sätt. Du bör skaffa en bra hemsida. Det kan du få hjälp med av olika företag eller lära dig själv. På hemsidan kan du även tipsa om olika finansieringsalternativ, som http://Lånasmartast.nu, vid hundköp. Hemsidan skall ge ett professionellt intryck och visa på din stora erfarenhet av rasen. Du lägger upp statistik och bilder för dina champions. Har du en blogg eller facebooksida bör du vara ganska aktiv där och skriva om det dagliga som rör din kennel. På sådana sidor är det bra att vara mer personlig än på kennelns officiella hemsida. Du lägger upp mycket information om din ras på din hemsida. Historik, användningsområde, rasstandard och evenemangstips med mera. Tänk dig att du är nybörjaren som söker runt efter en lämplig ras för första gången. Vad behöver hen veta? Allt det skriver du på din hemsida. Fördelarna med hemsidor är flera. Det får plats oändligt mycket information, det går snabbt att uppdatera och de kan skötas nästan kostnadsfritt om tid och intresse finns. Dessutom kommer dina ”kunder” i första hand att söka sin information på nätet, så det är jätteviktigt att du finns där!

bard